VYRIAUSYBĖS ŠVIETIMO PROGRAMA: TO DAR NEBUVO!

2020 m. gruodžio 11 d. Lietuvos Respublikos seimas pritarė Aštuonioliktosios Lietuvos Respublikos Vyriausybės programai. Šiuo dokumentu prasideda naujas ketverių metų ciklas. Man tai jau trečioji programa, kurios švietimui skirtą dalį perskaitau ir bandau suprasti – į kurią pusę judės (ar apskritai judės?) švietimo karavanas. Šioji programa šiek tiek pribloškė. Gerąja vienos pastraipos prasme.
Aišku, dėl savo bjauraus charakterio kiekviename dokumente pirmiausia ieškau to, kas neatitinka mano požiūrio ir ką galėčiau sukritikuoti. Tokių dalykų radau ir šioje programoje, tiksliau – antrame skyriuje, nušviečiančiame esamą situaciją.
Sakoma, kad dėl skonio ar jo nulemto požiūrio nesiginčijama. Programos teiginys „Lietuvos mokinių pasiekimai yra vieni žemiausių tarp Ekonominio bendradarbiavimo ir plėtros organizacijos šalių“ turėtų būti laikomas požiūriu. Tačiau reikėtų prisiminti duomenis. Pagal 2018 m. PISA skaitymo gebėjimų rezultatus Lietuva užima 29-36 poziciją iš 78, pagal matematinio raštingumo – 32-37 poziciją iš 79, pagal gamtamokslinio raštingumo – 30-33 poziciją iš 78. Todėl viduriuko rezultatus pavadinti vienais žemiausiųjų yra gana prasto skonio reikalas.
Kitas keisto požiūrio ar skonio pavyzdys susijęs su ikimokyklinio ugdymo aprėptimi. Programoje teigiama, jog „kaimiškose savivaldybėse atskirais atvejais ikimokyklinio ugdymo aprėptis siekia vos 14 proc.“ Na, praeitų metų duomenimis Alytaus rajone savivaldybės ikimokyklinio ugdymo įstaigas tikrai lankė rekordiškai mažas skaičius 0-5 metų amžiaus vaikų – tik 15,3 procento. Be abejo, šį skaičių labai mažina lietuviška tradicija bent iki 2 metų amžiaus vaikučių neatiduoti ikimokyklinio ugdymo įstaigoms. O tai jau praktiškai minus 40 procentų nuo galimos šimtaprocentinės aprėpties. Bet, mojuodami šiuo niekingai mažu skaičiumi, programos rengėjai daro ir kitą „kliurką“. Paskaičiavus, kiek Alytaus rajono ikimokyklinukų apskritai lanko ikimokyklinio ugdymo įstaigas, paaiškėja, jog tokių yra net 56 procentai. Iš kur toks statistikos skirtumas? Ogi didesnė dalis Alytaus rajono vaikučių ikimokyklinio ugdymo įstaigas lanko Alytaus mieste. Tai akivaizdu pamačius, jog pastarosios savivaldybės ikimokyklinio ugdymo aprėptis viršija net 130 procentų. Suprask, Alytaus miesto darželius lanko beveik trečdaliu daugiau vaikučių, nei jų apskritai gyvena šiame mieste. Todėl programos rengėjai, švelniai tariant, arba nesupranta švietimo statistikos, arba tiesiog bando klaidingais duomenimis „užaštrinti“ problemą.
Bet aš norėjau pabrėžti ne šiuos nedidelius tikrovės neatitinkančius teiginius. Mane asmeniškai sužavėjo viena programos vieta, kurią pateikiu čia ištisai:
„Susitelksime ir vystysime Nacionalinę švietimo agentūrą (NŠA) kaip kompetencijų centrą, kuriantį ir diegiantį įrodymais pagrįstus novatoriškus švietimo politikos sprendimus, nukreiptus į ugdymo (ugdymosi) sėkmę ir švietimo kokybės užtikrinimą. Sieksime, kad NŠA taptų ekspertine institucija, atliekančia nacionalinius ir tarptautinius švietimo tyrimus ir analizes, telkiančia geriausius analitikus ir tyrėjus, vykdančia aukšto lygio švietimo sistemos stebėseną (duomenų kaupimą, analizę, prognozavimą, poveikio vertinimą), kurios pagrindu būtų kuriami ir diegiami novatoriški švietimo sprendimai bendrojo ugdymo ir aukštojo mokslo srityse. Siekdami įgyvendinti šiuos tikslus, svarstysime keisti NŠA veiklos formą, kuri leistų laisviau organizuoti institucijos veiklą.“
Pasižadėjau sau, kad po karantino atsispausdinsiu šį tekstą kiek įmanoma didesniu šriftu, įrėminsiu ir pakabinsiu prie savo darbo stalo vietoj kalendoriaus ar Prezidento portreto (šio man turėti neprivalu, jei ką). Grožėsiuosi juo kiekvieną dieną iki pat kitų rinkimų. Aišku, jei nebūsiu atleistas iš darbo anksčiau laiko.
Iš kur toks entuziazmas? Ogi kalbama apie skyrių, kuriame dirbu. To jokioje ir jokios Vyriausybės programoje dar nebuvo. Ir svarbiausia, šį tekstą galima interpretuoti kaip oficialų pažadą, kad švietimo sprendimus žadama priimti remiantis įrodymais, o ne ieškoti įrodymų jau priimtiems sprendimams pateisinti.

Komentuoti negalima.