KOLUMBAS? KAŽKUR TARP BRUNONO IR BASANAVIČIAUS

Istorija yra menas. Tai dar kartą patvirtino prof. Alfredas Bumblauskas, anot „Delfi“, pažėręs kritikos istorijos mokytojams ir programų sudarytojams. Šie vaikus varo į neviltį, o visą istoriją atstūmė į akligatvį. Bet pradėkim nuo konkrečių dalykų…
Valdovų rūmuose pristatydamas savo naują kūrinį „Lietuvos istorija. Paaugusių žmonių knyga. 1 dalis“, istorikas akcentavo, jog ne datos yra svarbiausia. Juk istoriniu požiūriu svarbiausia yra, kas iš to, kad Kolumbas perplaukė Atlantą, o ne kada tai įvyko.
Bet problema yra ta, kad istorija, skirtingai nuo literatūros ar geografijos, turi aiškiau išreikštą laiko dimensiją. Todėl nori ar nenori, vadovėlyje ar per pamoką teks kažkaip įvardyti tą nuo mūsų nutolusią laiko distanciją. Aišku, galima pasakyti, kad Kolumbas Atlantą perplaukė kažkur vidury tarp šv. Brunono ir Jono Basanavičiaus. Aiškiau? Bet ir šiuo atveju Kolumbą pririšam prie konkretaus laiko suvokimo. Tenka suprasti, o kada tas šv. Brunonas gavo į galvą nuo pagonių ir kada J. Basanavičius į dienos šviesą paleido „Aušrą“ ar lemtingajame posėdyje vadovavo Lietuvos Tarybai.
Tiesą sakant, galima logiškai pratęsti gerbiamo profesoriaus mintį. Juk istoriniu požiūriu svarbu yra, kas iš to, kad buvo perplauktas Atlantas, o ne kas konkrečiai jį perplaukė. Gi ne vienas Kolumbas plaukė. Net trijų laivų įgulos dalyvavo tame plaukime. Kodėl nuolat minim tik vieną žmogų? Aišku, toliau džiazuoti, sakant, jog ne taip svarbu, kuris vandenynas buvo perplauktas, būtų gal jau nepadoru. Kita vertus, o gal lietuviui būtų svarbesni pirmojo Dubingių ežero perplaukimo padariniai?
Čia juokelius metam į šalį ir bandom suprasti, iš kur prof. A. Bumblauskas taip gerai informuotas apie istorijos mokymo būklę. Norint daryti išvadas, reikia turėti duomenų. Nedrįstu spėlioti, kiek istorijos pamokų profesorius stebėjo per paskutinį dešimtmetį ir fiksavo tokį mokytojų terorizmą mokinių atžvilgiu. Tiesą sakant, negalėčiau teikti tvirtai priešingos nuomonės, nes per tą patį laikotarpį nemačiau nei vienos istorijos pamokos. Norėdamas susirinkti bent kažkiek duomenų, bandau žiūrėti į istorijos programas. Apsiribosiu vidurinio ugdymo pakopa.
Taigi, vidurinio ugdymo istorijos bendrojoje programoje paminėtos tik 6 (šešios), o istorijos brandos egzamino programoje net 7o (septyniasdešimt) bent jau metų tikslumu įvardytų datų. Daug? Mažai? Beje, Kolumbo plaukimo datos kaip ir neaptikau.
Todėl aš nelabai norėčiau pritarti gerbiamo profesoriaus išvadai apie terorizmą datomis. Tik bandau suprasti, iš kur kilo akmenukų mėtymas į istorijos mokytojų ir programų sudarytojų daržą savosios knygos pristatymo metu. Atsakymą sufleruoja knygą išleidusios leidyklos vadovas Saulius Žukas. Jis prasitarė, jog dar prieš tris metus ši knyga ruošta kaip vadovėlis. Šį faktą dar menu ir tuomet jutau savo sėdimąja. Logika visai aiški: jei mūsų kūrinys genialus, tačiau neįsipaišo į visiems priimtus standartus, tai kas kaltas? Aišku, kad standartai. Šiuo atveju, istorijos mokytojų praktika ir istorijos programos. Šiaip, visos reklamos pagrįstos tuo pačiu principu – norėdamas išaukštinti savą produktą, pirmiausiai pabrėžk kitų trūkumus. Toks tas Lietuvos biznio pasaulio gyvenimas.
* * * * *
Visa tai, kas surašyta aukščiau, nepaneigia mano bendros nuomonės apie istoriką profesorių Alfredą Bumblauską. Galvoju, kad padarius nedidelį eksperimentą, t.y. gatvėje atsitiktinių praeivių paprašius įvardyti tris garsiausius dabarties Lietuvos istorikus, prof. A. Bumblausko vardas tikrai atsidurtų pirmoje vietoje. Nes istorija taip pat yra menas.

“KOLUMBAS? KAŽKUR TARP BRUNONO IR BASANAVIČIAUS” komentarų: 4

  1. ignas

    Šiaip keista, prof. A. Bumblauskas produkto komunikacijoje „pažemino“ (kabutėse, nes ten buvo kritika, kuri demokratinėje visuomenėje leidžiama) tikslinę knygos pirkėjų auditoriją mokytojus. Tai šiek tiek primena A. Užkalnio santykius su savo skaitytojais. Ar toks reklaminis chuliganizmas pasiteisins pamatysime. Vienas jau Kauno arenos nesurinko. Keistas leidyklos sprendimas galiniame variante vis dėlto bandyti rištis prie vadovėlio ir mokyklos. Galbūt formatas orientuotas į plačiąją visuomenę „neįrėmintų“ ir ko gero būtų sėkmingesnis. Bet kuriuo atveju knyga įdomi ir vertinga. Ji turėtų praplėsti skaitytojų akiratį, parodyti, kad istorijos suvokime galimas ir būtinas pliuralizmas. Pabaigai, įdomu būtų pamatyti profesorių A. Bumblauską jo paties fakulteto kartu su istorijos mokytojais rengiamame Istorijos žinovo konkurse, kuris savo esme yra visiškas kontrastas tam apie ką jis kalbėjo ir ką kritikavo knygos pristatyme vakar.

  2. Neistorikė

    Esu tikrai ne istorikė. Gerb. A. Bumbliauską tikrai žinau ir gerbiu. Nei kiek neabejoju, kad tai žmogus mokantis istoriją pateikti meniškai. Bet šiuo atveju pritariu gerb. Evaldui, kad kartais ta data ar bent amžius istorijoje yra reikalingas :) . O, jeigu pateikti, kad Kolumbas kažkur tarp Brunono ir Basanavičiaus, tai mane priverčia jaustis dar blogiau, nes tada aš esu priversta žinoti viską ir apie Brunoną ir Basanavičių :) . O mokytojų kūrybingumu aš tikiu ir netikiu, kad visi istorikai “teroristai”. Ir tikrai šis profesoriaus straipsnis turėtų būti ne apie tai… Prieš aklą datų kalimą manau, kad pasisakys daug kas, bet kaip rašoma gerb. Evaldo žinutėje – ar jų kas programoje tiek daug reikalauja? Juk visai be datų istorijos nebus :) – tada reiks “iškalti”, kas po ko gyveno, o tai manau dar sunkiau…
    O, kai žmogus remiasi principu “norėdamas išaukštinti savą produktą, pirmiausiai pabrėžk kitų trūkumus” – tai man iškart kyla pasipriešinimas. Kodėl neįmanoma pasigirti iškeliant savo privalumus, nežeminant kito? Gaila, bet šioje vietoje gerb. profesorius užsidirbo minusą, nors jo šis kūrinys tikrai geras – tik jis tiesiog yra “nevadovėlis”…

  3. Linapa

    Evaldai, nesupratau vienos vietos. Gal galėtumėte paaiškinti, ką reiškia Jūsų tekste paminėta “tuomet jutau savo sėdimąja”?

  4. Evaldas

    Ups… Na taip, ši vieta galėjo likti neaiški daugeliui.
    Tenka prisipažinti, kad maždaug prieš trejetą metų buvau Bumblauskų parengto vadovėlio 5 klasei rankraščio recenzentas. Vadovėlis taip ir neišėjo, tad mano išvada tuomet buvo … Matyt, aiški?
    Kadangi dabar knyga jau išleista ne kaip vadovėlis, tai didelių komercinių paslapčių čia neišduosiu. Šiaip tuomet užkliuvo du pagrindiniai dalykai. Pirma, rankraštyje buvo pateikta dviejų labai skirtingų rūšių tekstų samplaika. Buvo specialiai vadovėliui sukurtų (tikiuosi?) šaunių, įdomių tekstų, bet buvo taip pat nežymiai adaptuotų iš jau išleistos „Senosios Lietuvos istorijos“ tekstų. Jie skyrėsi kaip diena ir naktis… Antra, rankraštis bent porą kartų viršijo apimtis, įmanomas pagal įvairiausias normas.
    Beje, kiek atsimenu, nebuvo antplūdžio vertintojų, trokštančių recenzuoti Bumblauskų vadovėlio rankraštį…