LINIUOTE LINIUOTE, KODĖL TAIP GREIT AUGI?

Tie, kas dar mena mokslinių straipsnių ar visokiausių planų darbams rašymą gūdžiais TSRS laikais, panašią situaciją stebi dabar. Ir, matyt, dar ilgai stebės. Apie ką čia? Ogi apie pseudo ideologinį pagrindą darbui, tyrimų ar šiaip pasvaičiojimų startines pozicijas. Anais laikais kaip ir buvo privalu bet kurį rimtesnį darbą pradėti šventos trijulės – K. Markso, F. Engelso, V. Lenino – darbų citatomis. Beje, taip pat buvo pageidautinas L. Brežnevo „auksinių“ minčių citavimas. Na, bent rėmimasis kažkelinto TSKP suvažiavimo nutarimų ištraukomis.
Keičiasi laikai, keičiasi pavadinimai, nesikeičia tik tradicija. Artimiausiais metais daugelis švietimo darbų turės rimtą ideologinį pagrindą. Daugybė edukologų (pedagogų?) tiriamųjų darbų, o ir visokiausių vietinės ar tarptautinės reikšmės projektų startines pozicijas formuos mūsų šalies mokinių gamtamokslinio, matematinio ir apskritai – raštingumo problema. Be abejo, burtažodžiai šiam reikalui visiems iki skausmo pažįstami: TIMSS, PISA, PIRLS, gal dar ICCS.
Po per pastarąsias savaites paskelbtų rezultatų ažiotažas jau prasideda. Matydami tuos pačius skaičius, vieni džiaugiasi, kiti nusiminę. Tačiau vieni ir kiti, tiksliau – mes visi, būsime veikiami būtent tokių rezultatų priežasčių paieškos, įsitrauksime į rezultatų (pasiekimų?) kitam tyrimų ciklui gerinimą… Parašiau ir suabejojau. Ar tikrai gerinsime dalyvavimo tarptautiniuose testavimuose rezultatus/pasiekimus?
Anais laikais juk buvo kaip – citatomis atiduodi duoklę komunistų korifėjams, o jau toliau darai tai, kas tau reikalinga. Ar ne tas pats yra (bus) dabar? Išsitrauksime sau reikalingus duomenis iš tyrimų rezultatų ir veiksime. Vieni tirs programas, vadovėlius, mokytojų kompetencijas, mokyklų tinklą. Kiti tobulins programas, perrašinės vadovėlius, siūlys naujas kvalifikacijos tobulinimo programas pedagogams, optimizuos neoptimalų mokyklų tinklą. Kito ciklo rezultatas? Kyla įtarimas, kad bus toks pat, kaip ir po 2015 tyrimo.
Tai ką daryti? Gal nekreipti dėmesio ir visai nedalyvauti? Ne, pasimatuoti tikrai reikia. Jau pats matavimas, t.y. rengimasis jam, rezultatų aiškinimas, interpretavimas yra tam tikras varikliukas, neleidžiantis užmigti įlindus į kokį tamsų kampą. Tik ar reikia piktintis dėl „prastų“ mokytojų, „niekam tikusių“ vadovėlių, kurie neleidžia Lietuvai atsiplėšti nuo dalyvaujančių šalių plius minus vidurkio? Abejočiau.
Jei norim būti pirmaujantys, tai reikėtų kryptingai ruoštis – ryžtingai pertvarkyti savo ugdymo sistemą pagal tų tyrimų programas, užduotis. Ar mums tikrai to reikia? Ar standartizuoto testavimo rezultatai pagal kažkieno parengtus standartus ir užduotis yra gėris mums, gyvenantiems DABAR ir ČIA? Jei TAIP, tada reikėtų baigti su savo tautiniais ypatumais, identitetais ir pan. Jei NE? Tai ir toliau kalbėkime apie tai, kad liniuotės augimo greitis lenkia mūsų mokinių rezultatų augimo greitį, burtažodžiais dangstykime savo poreikius darbams, kurie mūsų akimis yra labiau verti mūsų proto ir energijos sąnaudų!

“LINIUOTE LINIUOTE, KODĖL TAIP GREIT AUGI?” komentarų: 5

  1. IME

    Kaip pirštu į akį! Seniai sakiau, kad visi testai (įskaitant VBE) rodo tik tai, kaip moki atlikinėti tam tikro tipo testus.
    Po visokių tarptautinių ir lokalinių testų rezultatų paskelbimo vis prisimenu prof. Lilijos Duoblienės mintis čia: http://www.delfi.lt/news/daily/education/prastoki-15-meciu-pasiekimai-aiskinami-ir-gariuniniu-ekonominiu-kontekstu.d?id=39595739

  2. IME

    Klausimas irgi iš “liniuočių” srities: žingsnis vienos “teisingos” istorijos link? http://www.upc.smm.lt/naujienos/mokytojotv/lietuvos-cv.php

  3. Evaldas

    IME: sprendžiant pagal aprašymą, tai panašu į tam tikrą liniuotę. Panašumas į mokinių pasiekimų matavimo tarptautinius testus tas, kad šalia programinio, tarsi privalomo dalyko siūlomas kitokios sandaros variantas, kuriame gali ir nebūti tai, kas kasdien pamokose įprasta. Šiuo atveju, kai kurie nagrinėjami klausimai gali būti apeinami istorikų vedamose pamokose.
    Tačiau…
    Bet kokia liniuotė (testavimo ar turinio matavimo) tikrai nėra blogis. Ji leidžia pasimatuoti ir pačiam pasvarstyti – ar tai, ką aš darau, yra teisinga, ar nėra ir kito kelio, ir pan. Tačiau, kai primesta liniuotė pradeda visapusiškai valdyti mano visą veiklą, tada atsiranda problemos.
    Sužinoti, kurios KAM’o organizuotų, sutelktų istorikų temos ir kaip turėtų kelti patriotiškumą, yra gerai. T. y., mokytojo TV laida turėtų būti GERAI. Bet jei tą liniuotę padarysim pagrindiniu tikslu ir nieko be jos jau nebematysim, tada gali būti ir BLOGAI.
    PS: nors esate laiko patikrintas komentatorius :) , komentarai automatiškai nepatenka visų dėmesiui dėl tekste esančių nuorodų.

  4. IME

    Gerbiamas Evaldai! Po sausio 4 d. ŠMM renginio, skirto tarptautininių tyrimų rezultatams pristatyti ir veiklos gairėms aptarti, nuoširdžiai pasidarė baisu. Buvau 1-oje darbo grupėje (mokyklos kultūra) ir eilinį kartą įsitikinau: visi tyrimai su savo rezultatais yra niekas, kai matai, kaip klaikiai mokyklų bendruomenės svajoja apie totalitarinę represinę sistemą. Būčiau mokinys, irgi bėgčiau iš pamokų – neįmanoma sėdėti pas sadistus.

  5. Evaldas

    IME: ir aš ten buvau. Tik nesakykit, kad buvot man pavestame moderuoti pogrupyje, bo įsižeisiu ir tuoj užblokuosiu :) Juokauju, aišku.
    O kad kažkam jau gyvenime trūksta „geležinės rankos“ arba ilgisi … (čia neleidžia įvardyti mano paties vidinė cenzūra), tai darosi aišku.
    Beje, kažkiek su tuo susijusi naujai skelbiama tema.